Jangan Silap Beli Lagi, Ini 5 Perbezaan Antara Daun Sup Dengan Daun Ketumbar


Daun sup dan daun ketumbar ni bukan nak kata adik-beradik lagi, tapi dah macam kembar. Sekali pandang memang tak perasan langsung apa beza antara kedua-duanya. Kita yang dah biasa ke dapur pun boleh keliru, apatah lagi kalau kirim dengan suami. Salute habis kalau mereka dapat bawa balik daun yang betul!

Sebenarnya kalau diperhatikan betul-betul, adalah sedikit perbezaan antara daun sup dengan daun ketumbar ni. Jadi kalau nak elak tersalah beli, jom kita sama-sama ketahui apa ciri yang dapat membezakan kedua-dua jenis daun ini.

5 PERBEZAAN ANTARA DAUN SUP DENGAN DAUN KETUMBAR

1. NAMA / LABEL DI PASAR RAYA

Bila tiba di pasar raya ni, kadang-kadang label pada daun tu tak ditulis pun ‘daun sup’ atau ‘daun ketumbar’. Tiba-tiba confused, menggelabah sekejap. Lepas tu, makin peninglah kita nak memikirkan mana satu daun sup, mana satu daun ketumbar kan?

 

Sebenarnya ada beberapa nama lain bagi kedua-dua daun ini yang biasa digunakan pada labelnya.

Daun Sup : Juga dilabel sebagai Celery Leaves / Chinese Celery

Daun Ketumbar : Juga dilabel sebagai Coriander Leaves / Cilantro

2. AKAR

Kalau daun sup dan daun ketumbar masih dijual dengan akarnya, mungkin lebih mudah untuk anda membezakan keduanya.

Daun Sup : Daun sup biasanya mempunyai akar yang kecil dan jenis akarnya berserabut.

Daun Ketumbar : Daun ketumbar pula akarnya bersaiz lebih besar dan jenis akar seakan-akan akar tunjang. Kalau nak lebih faham, boleh rujuk dan bezakan dalam gambar di bawah ini.

Daun ketumbar. Akarnya lebih besar, seakan-akan akar tunjang.

Daun sup. Akarnya jenis serabut dan kecil, berbeza dengan akar daun ketumbar kan?

3. BATANG & DAUN

Kebanyakan masa kalau akarnya dah dipotong, kita tengok pula pada struktur daun dan batangnya. Ini mungkin agak susah nak bezakan, tapi tetap ada sedikit perbezaan.

Daun Sup : Batangnya lebih panjang dan daunnya lebih lebar tetapi agak jarang-jarang.

Daun Ketumbar : Batangnya agak pendek dan saiz daunnya lebih kecil dan agak rimbun atau rendang pokoknya.

 

Agak-agak yang ni daun apa?

4. BAU

Akhir sekali masa nak confirmkan, cara paling mudah nak kenal mana daun sup dan daun ketumbar adalah pada aromanya.

Daun Sup : Daun sup biasanya ada aroma yang grassy dan lebih mild. Macam bau sup Melayulah lebih kurang.

Daun Ketumbar : Kalau daun ketumbar pula, baunya lebih kuat dan tajam. Malah, baunya yang seakan-akan bau sabun atau bau kumbang mungkin membuatkan sesetengah orang rasa kurang senang. Tapi ramai juga yang merasakan aromanya berbau segar ala sitrus dan inilah yang lebih membuka selera!

Kredit: Blog sirap limau

KALENDAR ALAF 21
KATEGORI BUKU
Sebarang pertanyaan/jemputan, sila emelkan ke [email protected]