Cerita tukang jahit


CERITA TUKANG JAHIT 1
(Soalan tukang jahit tentang masalah yang mereka hadapi)

"Ticer, akak ni dah pandai jahit macam2 dah...
Baju laki, baju pompuan, tudung, manik, telekung, sulam, beg macam2 la ticer..."
.
.
"Mak aii, kak...tererr nya macam2 akak pandai ya. Mesti pengalaman banyak dah ni, income pun dah kepok2 ni kan."
.
.
"Ish, xdelah ticer kepok2 sangat pun, alhamdulillah akak boleh tampung blanja umah dengan hasil menjahit ni. 
Dari susah dulu, akak dah senang sikit sekarang ni, boleh bagi anak2 duit lebih. Anak2 merengek nak makan KFC pun xde masalah, alhamdulillah." 
.
.
"Baguslah kalau macam tu kak...syukur. Rezeki akak dalam bidang jahit ni dapat bagi akak hidup yang serba serbi cukup. 
Lagipun akak buat kerja kat rumah je kan, dapat urus keluarga jugak, tak semua org macm akak tau!" 
.
.
"Tapi kan ticer...
Akak ada masalah sikit ni, buntu dah akak fikir kan. 
Umur akak ni dah meningkat, akak dah menjahit dari anak dara sampai lah sekrang ni. Hampir 20 tahun dah dalam bidang jahit ni ticer.

Akak terfikir juga, sampai bila akak nak menjahit macam ni? 
Situasi akak sekarang, kalau akak tak menjahit, akak xde income sebab memang akak bergantung pada kerjaya ni semata2. Inilah mata pencarian akak...

Lepas tu, akak dah mula rasa penat la ticer. Badan2 akak selalu je sakit2, tak larat dah nak bersengkang mata tiap kali musim raya. 
Akak teringin nak fokus untuk bekalan akhirat juga, bila tiba bulan puasa akak akan jadi alien tiba2. 
Nak tolak tempahan, tapi akak perlu duit banyak utk kluarga akak. 
Nak ambik tempahan, tapi akak dah x larat nak overtime malam2.

Kalau ikutkan, akak dah nak pencen sebab tak larat dah. Tapi, akk masih perlukan wang utk menyara anak2.

Ticer ada tak jalan keluar bagi masalah akak ni?? Apa yang akak perlu buat ticer..?"
.
.
"Soalan akak ni adalah soalan yang saya hadapi beberapa tahun yang lepas...hampir 5 tahun saya dah keluar dari situasi ni. 
Alhamdulillah Allah lorongkan jalannya.

Kredit: FB Sifu Jahit tudung Online.

KALENDAR ALAF 21
KATEGORI BUKU
Buku terlaris

Novel
KRAF
    UMUM
      RESEPI

        NEWSLETTER

        Sebarang pertanyaan/jemputan, sila emelkan ke [email protected]